huset

Bostadsrättsföreningen Hasseln bildades 1934 och köpte marken från Byggnadsingenjör Gottfrid Nilsson för 30 000 kr. Huset byggdes sedan med honom som byggherre och kostade 200 000 kr. Byggnaden är ritad av Fritz Österlind 1934. Den klassicistiska arkitekturen är karaktäristisk för den bebyggelse som uppfördes i Malmö kring 1930-talet. Byggnaden ligger idag inom ett område som klassificerats som riksintresse för kulturmiljövård. Byggnaden ligger också inom en bebyggelsemiljö som utpekas som kulturhistoriskt särskilts värdefull av Malmö Museer.  Fastigheten rymde till en början 25 lägenheter och föreningens äldsta medlem, Anna Lindqvist bodde här från det att huset byggdes till 1994 då hon avled vid 90 års ålder. Runt 1940 ordnades en vakthållningsplan där medlemmarna vaktade huset i grupper om tre, två timmar vardera, varje natt mellan 23 och 05. Under lång tid, före internetbankens genomslag betalade medlemmarna sin månadsavgift till en man som kom och tog betalt i källaren.

År 2008 anlades den nuvarande innergården av TV-programmet Söderläge.

innergard-1

× × ×